Door: Wendy Timmermans 1-5-2018
Retail is een unieke branche met een uitdagende dynamiek als het gaat om werktijden, tempo en veelzijdigheid. Bij Movers & Shakers zijn we dagelijks in contact met HR managers van de meest vooraanstaande organisaties in de Fashion Retail en Lifestyle branche. Door regelmatig in gesprek te gaan met een HR afdeling, leren we meer over de specifieke kwaliteiten waar Retail organisaties naar op zoek zijn, nu en in de toekomst. Werken in de Retail betekent aanpakken en meegaan met de marktontwikkelingen, en de gevraagde eigenschappen houden niet op bij simpelweg een winkel draaiende houden. Wil jij een succesvolle carrière in Retail? Deze skills moet je zeker in huis hebben!
Iedere retail professional is zich ervan bewust, dat het retaillandschap de afgelopen jaren aanzienlijk is veranderd en dat nieuwe ontwikkelingen zich in het landschap zullen blijven voordoen. Met de exponentiële toename van online verkopen, biedt het huidige en toekomstige retaillandschap met name potentie voor zogenaamde bricks-and-clicks retailers, die succesvol zijn in het aan elkaar verbinden van on- en offline verkoopkanalen. Steeds meer retailorganisaties ontwikkelen zich tot een omnichannel organisatie waardoor zij de klant nog meer toegevoegde waarde kunnen bieden qua beleving en service. “Is het niet aanwezig in de store? Geen probleem, we zoeken het op voor u online en laten het thuis bezorgen.”
Als onderdeel van een Retail Management Team, betekent dit dat je focus niet alleen op de fysieke winkels gericht is, maar dat je een visie hebt over de toekomst van alle retail kanalen en hoe dit er binnen jouw merk of organisatie uit zal zien.
Verder is niet alleen de operatie van belang, maar ook de ontwikkeling van de medewerkers van een organisatie. Als Manager is het belangrijk dat je mensen de ruimte geeft om mee te denken en hun visie en strategie te delen. Wij merken dat ‘Leading by example’ op de werkvloer steeds belangrijker wordt bij onze klanten. Een Store Manager houdt zich niet alleen maar bezig met lijstjes checken en KPI’s doorspreken. Er wordt verwacht dat je ook de verantwoording neemt voor het opleiden van jouw team op de vloer. Een meewerkend voorman die beschikt over de juiste analytische en inhoudelijke competenties, is van belang voor organisaties. Alleen een persoon die beschikt over de juiste competenties, kan uitzien naar een succesvolle carrière in Retail.
De tijd van handelen op buikgevoel is definitief voorbij. Wie een succesvolle retailorganisatie wil creëren en daarmee een succesvolle carrière in Retail wil hebben, kan niet anders dan kijken en handelen naar de feiten. Meer dan ooit kan er kennis worden vergaard over de klant en zijn of haar voorkeuren. Deze data verrijkt de mogelijkheden om klanten aan te trekken en is daardoor van essentieel belang voor elke organisatie, evenals de vaardigheid om deze kennis om te zetten in succesvolle strategie.
Het belang om cijfers en daarmee feiten te kunnen interpreteren en om te zetten naar de dagelijkse praktijk op de winkelvloer, is een talent waarnaar de meeste succesvolle retail organisaties op zoek zijn. Dit geldt niet alleen voor hogere management posities, maar is evengoed van belang voor een Store manager of Sales vertegenwoordiger.
Vandaag de dag heeft een consument minder tijd om te winkelen, daarentegen is er meer keus omdat iedereen in principe 24 uur per dag kan winkelen. Medewerkers die actief zijn op de winkelvloer zijn daarom van groot belang voor een retailorganisatie. Zij zijn in staat om de winkelbeleving toe te voegen die ontbreekt op het internet. De klant wordt steeds kritischer en verwacht niets minder dan expertise en top service. De sterk toenemende wens naar beleving en personalisatie vraagt dan ook om talent dat beschikt over de mogelijkheid zich flexibel op te stellen en zich als een kameleon weet aan te passen aan elke omstandigheid. Daarnaast kun jij je onderscheiden door een onvergetelijke winkel ervaring mee te geven aan een klant, waardoor je nog beter in staat bent, klanten te binden aan jou en jouw winkel. Service en klantgerichtheid is wat jou als retailorganisatie kan onderscheiden, en zijn daarom van groot belang voor een succesvolle carrière in Retail.
Op welk niveau je ook werkzaam bent, ondernemerschap scheidt het kaf van het koren en is een eigenschap waarmee je het verschil kunt maken. Ondernemerschap beperkt zich niet alleen tot de winkelvloer, maar keert terug in alle facetten van het retail vak. Zeker binnen een retail organisatie anno 2018 worden beslissingen niet alleen maar top down genomen en worden nieuwe ideeën doorgaans met open armen ontvangen. Uiteindelijk willen organisaties allemaal 1 ding, de concurrentie een stap voor zijn! Iemand met een sterke ondernemersgeest signaleert marktontwikkelingen en vertaalt deze naar kansen. Kansen om te verbeteren, werkwijzen te vernieuwen en de klant een nog betere ervaring te bieden.
Binnen een retail organisatie komt het werk van alle afdelingen samen in een eindproduct dat uiteindelijk maar door 1 iemand wordt beoordeeld. De klant. Met toenemende concurrentie van binnen- en buitenlandse retailers is het belang om je te onderscheiden, en je boodschap over te dragen aan de klant in een wereld vol ruis, dan ook belangrijker dan ooit. Een team met de juiste vaardigheden maakt het verschil en organisaties zijn daarom continu op zoek naar die alles in huis hebben voor succes.
Wat maakt jou succesvol binnen de retail? Laat het ons weten!